"Tanamkan dalam diri kamu sifat kecintaan terhadap Rasulullah S.A.W "-Al Muhaddith Syeikh Ibrahim Abdul Baith Al Husaini Al Kattani

Alhamdulillah pada selasa lepas 20 Oktober 2009 bersamaan 1 Zulkaedah 1430H Majlis Pembacaan Kutub Sittah-Sohih Al Bukhari telah melabuhkan tirainya bagi siri yang pertama.Majlis yang berlangsung selama empat hari ini telah mengadakan penutupannya di Nasr City Sporting Club(NCSC).Majlis ini mendapat sambutan yang hangat di kalangan mahasiswa pengajian Islam dan perubatan Malaysia,Singapura dan Brunei Darussalam.



Kelihatan para masyaikh besemangat memberikan kalam-kalam mutiara kepada para mahasiswa.Kelihatan juga beberapa orang mahasiswa yang tidak dapat menahan sebak apabila mendengar kalam-kalam para masyaikh Al Azhar.

Al Muhaddith Syeikh Ibrahim Abdul Baith Al Husaini Al Kattani


Majlis ini diserikan lagi dengan kehadiran Mufti Besar Mesir,Syeikh Prof Dr Ali Jumah Muhammad Asy-Syafie.Walaupun sibuk dengan pelbagai urusan di Dar Al Ifta(Pusat Pemfatwaan) beliau sempat meluangkan masa melawat anak-nak Malaysia yang dahagakan ilmu pengetahuan.Beliau kemudiannya menyampaikan muhadharah(mcm kuliah la..) khas mengenai Sohih Al Bukhari.

Pemangku Presiden Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM) Ust Shahrizan Mohd Hazimin menyerahkan logo persekutuan kepada mufti mesir,Dr Ali Jumah.




Syeikh Ibrahin dan Syeikh DR Usamah sedang menjamu selera


Tahniah buat penganjur majlis ini.Hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian semua.Semoga siri yang seterusnya dapat diadakan pada masa yang akan datang.Insya Allah..


Muhammad Akmal Bin Zainal Abidin,
Cairo,Arab Republic of Egypt.

sumber:

www.pmram.org
kutubsittah-pmram.blogspot.com

Kenyataan Rasmi Markaz Penyelidikan dan Hasil Kajian Ilmiah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(MANHAL-PMRAM) mengenai Isu Pemakaian Niqab(purdah)

Dipetik dari hairulnizammathusain.blogspot.com

Banyak orang macam still nak salahkan al-Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi. Hasil temuramah majalah al-Musowwar dengan beliau menjelaskan mengapa beliau mengambil tindakan meminta pelajar wanita yang masih kecil itu untuk membuka purdah. Ini kerana beliau terperanjat ada pelajar perempuan yang memakai purdah di dalam bilik kelas yang hanya ada pelajar perempuan.

Suka untuk mendedahkan kepada para pembaca bahawa kelas di dalam sekolah rendah, menengah dan universiti al-Azhar tidak mencampurkan antara pelajar lelaki dan perempuan.

Maka diharap masyarakat Malaysia tidak terlalu cepat dalam membuat kesimpulan berbaur negatif terhadap al-Syeikh Muhammad Sayyid al-Tantawi.

Saya sertakan di bawah kenyataan rasmi MANHAL PMRAM.

Sumber: http://pmram.org/index.php?option=com_content&view=article&id=704:kenyataan-rasmi-manhal-pmram-isu-pemakaian-niqabpurdah&catid=8:isu-semasa&Itemid=70

*******************

Berikut adalah pendirian MANHAL PMRAM berhubung dengan isu niqab yang membabitkan al-Imam al-Akbar Prof. Dr. Muhammad Sayyid Muhammad Tantawi.

1. Permasalahan pemakaian niqab/purdah bagi wanita adalah merupakan perselisihan dalam perkara cabang (furu') di dalam perbahasan hukum. Berikut adalah kesimpulan pandangan para fuqaha terhadap masalah pemakaian niqab/purdah:

Mazhab Hanafi: Wajah dan pergelangan tangan bukanlah aurat tetapi diharamkan bagi lelaki ajnabi untuk melihatnya apabila disertai dengan syahwat.

Mazhab Maliki: Wajib bagi seorang wanita untuk menutup muka dan pergelangan tangan apabila berada bersama lelaki ajnabi

Mazhab Syafi`e: Tidak wajib menutup muka dan pergelangan tangan. Namun pandangan muktamad di sisi Mazhab Syafi`e adalah wajib menutup muka dan pergelangan tangan.

Mazhab Hambali: Wajib menutup muka dan pergelangan tangan.

2. Kenyataan Imam al-Akbar Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi yang telah disiarkan oleh media tempatan dan luar adalah tidak tepat dengan situasi sebenar bahkan telah diputarbelitkan.

3. Majlis Tertinggi al-Azhar al-Syarif yang bersidang pada 8/10/2009 telah membuat beberapa keputusan berkenaan isu pemakaian purdah seperti berikut:

a) Para pelajar perempuan dibenarkan untuk memasuki premis al-Azhar al-Syarif secara berniqab. Wanita yang berniqab tidak boleh dihalang daripada memasuki perkarangan al-Azhar al-Syarif

b) Para pelajar perempuan dibenarkan memakai niqab apabila ada orang lelaki bersama mereka di dalam premis al-Azhar

c) Para pelajar perempuan tidak dibenarkan memakai niqab di dalam bilik-bilik kelas kerana semua pelajar adalah perempuan. Larangan ini berkuatkuasa apabila guru yang mengajar juga adalah perempuan

d) Para pelajar perempuan tidak dibenarkan untuk memakai niqab sewaktu peperiksaan berlangsung. Maka para pengawal semasa peperiksaan berlangsung hendaklah di kalangan wanita.

e) Majlis Tertinggi al-Azhar bukanlah menghalang wanita daripada memakai niqab dalam kehidupan seharian mereka sebaliknya Majlis tidak bersetuju niqab dipakai pada tempat-tempat yang tidak sepatutnya yang akan memberikan kesan yang negatif pada pemikiran kanak-kanak lebih-lebih lagi pandangan yang mengatakan bahawa wajah wanita wajib untuk ditutup adalah pandangan minoriti fuqaha Islam.


4. Setelah meneliti dan mengkaji perkara di atas, Markaz Pengumpulan Kajian dan Hasilan Penyelidikan ( MANHAL ) PMRAM menegaskan beberapa perkara untuk diambil perhatian:

a) Memahami bahawa masalah khilaf tidak sepatutnya menjadi pertikaian dan perselisihan berdasarkan kaedah yang berbunyi:

" لا يُنْكَرُ الْمُخْتَلَفُ فِيْهِ ، وَإِنَّمَا يُنْكَرُ الْمُجْمَعُ عَلَيْهِ "

yang bermaksud:

"Perkara yang berlaku khilaf tidak perlu untuk dipertikaikan sebaliknya perkara yang perlu untuk dipertikaikan adalah apabila perkara tersebut merupakan perkara yang disepakati oleh para ulama secara Ijmak."

Oleh itu, umat Islam dibolehkan untuk mengambil mana-mana pandangan para fuqaha.

b) Menghormati al-Azhar al-Syarif sebagai satu institusi keilmuan Islam yang diiktiraf sejak dulu hingga sekarang kerana bermanhaj dengan manhaj ilmu yang sederhana (wasatiah)

c) Bersangka baik dengan para ulama sekiranya timbul usaha untuk melaga-lagakan antara mereka dalam sesuatu isu serta merujuk terus kepada sumber yang boleh dipercayai

d) Tidak melupakan isu utama yang disepakati oleh ulama iaitu wajib menutup aurat disebabkan terlalu membesarkan masalah furu'.

e) Semua pihak perlu menghormati ketetapan yang diluluskan oleh al-Azhar al-Syarif dan membenarkan pemakaian niqab/purdah di premis-premis dan rumah-rumah negeri.

Kenyataan ini telah disepakati melalui perbincangan pihak felo MANHAL PMRAM seperti berikut:

1. Mohd Juzaili b. Juhan
2. Mohd Khairi b. Abdullah
3. Hairul Nizam b.Mat Husain
4. Mohd Fakerei b. Mahyudin

Kronologi Isu Niqab(purdah) yang Melibatkan Syeikh Al Azhar,Imam Al Akbar Muhammad Sayyid Tantawi

Dipetik dari hairulnizammathusain.blogspot.com




Al-Imam Al-Akbar sering dinista oleh akhbar dan berita. Banyak tindakan dan ucapan beliau dieksploitasi sehingga beliau sering diburukkan. Sebelum ini beliau dituduh dengan tuduhan menghalalkan riba sedangkan perkara tersebut tidak berlaku sama sekali.

Kali ini beliau dituduh pula dengan tuduhan ingin mengharamkan niqab (purdah).

Berikut adalah sedikit kronologi peristiwa yang berkait dengan isu niqab ini.


**************************

1. Isu bermula apabila al-Imam al-Akbar al-Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi melawat satu sekolah maahad al-Azhar khas untuk pelajar perempuan (Maahad Fatayat Ahmad Allibi) pada Sabtu bersamaan 4/10/2009. Beliau telah melawat satu kelas lalu melihat ada seorang pelajar perempuan bernama Alak ( آلاء ) memakai purdah. Alak berumur 13 tahun.

2. Al-Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi telah meminta pelajar perempuan itu membuka purdah kerana kelas tersebut hanya untuk para pelajar perempuan sahaja. Beliau merasa hairan mengapa pelajar tersebut memakai purdah sedangkan kelas tersebut khusus untuk pelajar perempuan, guru yang mengajar adalah guru perempuan dan bilik kelas adalah tertutup. Alak pada awalnya tidak membuka niqab apabila Al-Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi memintanya membuka niqab.

3. Al-Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi selepas itu telah menegaskan bahawa beliau tidak akan membenarkan pelajar perempuan memakai purdah di dalam kelas-kelas mereka. Beliau juga menafikan kenyataan media yang menyatakan bahawa beliau bercakap dengan Alak dengan nada suara yang kasar.

4. Majlis Tertinggi Al-Azhar ( المجلس الأعلى للأزهر الشريف ) telah mengadakan mesyuarat tergempar yang dipengerusikan oleh Al-Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi pada Khamis lalu bersamaan 8/10/2009 untuk membincangkan isu niqab ini. Majlis telah memutuskan bahawa:

• Para pelajar perempuan dibenarkan untuk memasuki premis al-Azhar al-Syarif secara berniqab. Wanita yang berniqab tidak boleh dihalang daripada memasuki perkarangan al-Azhar al-Syarif

• Para pelajar perempuan dibenarkan memakai niqab apabila ada orang lelaki bersama mereka di dalam premis al-Azhar

• Para pelajar perempuan tidak dibenarkan memakai niqab di dalam bilik-bilik kelas kerana semua pelajar adalah perempuan. Larangan ini berkuatkuasa apabila guru yang mengajar juga adalah perempuan

• Para pelajar perempuan tidak dibenarkan untuk memakai niqab sewaktu peperiksaan berlangsung. Maka para pengawal semasa peperiksaan berlangsung hendaklah di kalangan wanita.

• Majlis Tertinggi al-Azhar bukanlah menghalang wanita daripada memakai niqab dalam kehidupan seharian mereka sebaliknya Majlis tidak bersetuju niqab dipakai pada tempat-tempat yang tidak sepatutnya yang akan memberikan kesan yang negatif pada pemikiran kanak-kanak lebih-lebih lagi pandangan yang mengatakan bahawa wajah wanita wajib untuk ditutup adalah pandangan minoriti fuqaha Islam.

5. Al-Syeikh Muhammad Sayyid Tantawi menegaskan bahawa beliau menghormati wanita yang memakai niqab selagi mana tidak menyakiti orang lain dan tidak membawa kepada masalah keamanan.

Beliau menegaskan bahawa tujuan ketetapan Majlis Tertinggi Al-Azhar tersebut dibuat adalah kerana untuk menjaga kehormatan para pelajar perempuan. Ini kerana berlaku pencerobohan beberapa orang lelaki ke dalam premis al-Azhar yang khusus untuk pelajar perempuan.

Selain itu ketetapan ini juga dibuat demi untuk mengelakkan berlakunya penipuan di dalam peperiksaan. Beliau menegaskan bahawa tahun lepas menyaksikan 12 kes penipuan semasa peperiksaan apabila para pelajar wanita yang berniqab yang terbabit telah meletakkan alat rakaman di sebalik niqab yang dipakai.

Sumber:

1. Surat Khabar al-Liwa’al-Islami bertarikh 15 Oktober 2009, bilangan ke 1447, m/s 1
2. Majalah al-Musowwar bertarikh 14 Oktober 2009, bilangan ke 4436, m/s 15 - 16.
3. http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&cid=1254573447321&pagename=Zone-Arabic-News/NWALayout
4. http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&pagename=Zone-Arabic-News/NWALayout&cid=1254573332008
5. http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&pagename=Zone-Arabic-News/NWALayout&cid=1254573461106&utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

Majlis Pembacaan Kutub Sittah Bersama Masyaikh Al Azhar-Siri Pertama 2009



Majlis Pembacaan Kutub Sittah Siri Pertama-Sohih Al Bukhari akan diadakan pada 17 hingga 20 Oktober yang berlangsung di Al Azhar Conference Center(ACC).Cairo,Republik Arab Mesir.Kitab yang digunakan ialah Mukhtasor(ringkasan)Sohih Al Bukhari oleh Syeikh Imam Zainuddin Ahmad bin Ahmad Az Zabidi.Majlis ini adalah anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM).Para Syeikh yang terlibat adalah:


1)Syeikh DR Yusri Al Jabbar



2)Syeikh DR Jamal Farouq



3)Syeikh Muhammad Ibrahim Al Kattani



4)Syeikh DR Saad Jaawish



5)Syeikh DR Usamah Al Azhari



Semoga majlis ini dapat berlangsung dengan baik dan lancar serta mendapat keberkatan dan kerahmatan dari ALLAH taala.



Muhammad Akmal bin Zainal Abidin,
Fakulti Usuluddin-General Theology,
Al Azhar University Cairo,
Arab Republic of Egypt.

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1430H/2009



Assalamualaikum wbt.Selamat hari raya aidilfitri buat sahabat sahabat di malaysia dan di serata dunia.hehe..tahun ni aku beraya kat mesir je.tak balik pun.alhamdulillah aku pun dah naik 2nd year tahun ni.bulan depan genap le setahun aku kat sini.rasa cam kejap je.takpela,buat pelajar pelajar melaka yang datang ke mesir,khususnya budak budak tun perak,kunjungilah Wisma Melaka ye.jangan malu malu..umah kita gak..aku jugak dilantik sebagai Ajk tertinggi wisma bagi sesi 09/10 dan memegang portfolio ekonomi..Musim sejuk sudah bermula.tak lama lagi bole la balut dengan blanket.cam kuih ketayap plak.

Raya kat sini meriah gak.rumah2 negeri ban
nyak buat open house.so dtg bawak perut jela.sampai sakit2 perut aku dibuatnya.haha..

Buat pengetahuan kawan2 semua,kerajaan negeri melaka ada membeli bangunan baru di cairo ni.tapi gambarnye aku takdela plak.dekat je dgn rumah negeri sembilan(ceh..cam korang tau la plak).yup,ia terletak kat hayyu sabek(7th district) jgak.

Student2 baru hampir tiba tak lama lagi.tapi adik fathi(fikri) dah sampai pun.dia ada dlm bilik aku ni.hehe.aku kena tolong unit masakan plak.nasib baik masak utk budak2 baru je.

Okayla,semoga dapat jumpe korang raye tahun depan.paling penting dapat puase lg tahun depan ye..bye..

Iftar 2009

Assalamualaikum w.b.t.


Berdasarkan tajuk di atas, aku rasa korang semua dah tahu dah apa yang aku nak cakapkan dalam post kali ini. Seperti tahun lepas, kita telah mengadakan Iftar a.k.a Majlis Berbuka Puasa untuk batch 2001-2005. memandangkan sambutan pada tahun lepas agak memberangsangkan, maka pada tahun ini aku rasa nak teruskan lagi program ini. Kira macam program tahunan untuk batch kitalah.


Walaubagaimanapun, program ini akan diteruskan hanya apabila aku mendapat feedback yang positif, dalam erti kata lain, ramai yang meng-confirm-kan kehadiran mereka pada hari majlis tersebut akan diadakan. Oleh itu, sebagai langkah permulaan, korang bolehlah memberi feedback sama ada ingin meneruskan program ini pada tahun ini ataupun tidak. Sambil-sambil itu, sila nyatakan tarikh dan tempat yang bersesuaian. Dan sila nyatakan juga nama anda dalam mesej tersebut, sebabnya, tak semua orang punye nombor aku ada.


Bagi aku pula, kalau nak buat dalam Melaka ni, tak banyak sangat tempat yang aku fikir sesuai untuk majlis tersebut. Yang bermain dalamfikiran aku sekarang ini adalah tempat tahun lepas. Medan Ikan Bakar. Bosan? Sila nyatakan tempat lain yang dikira bersesuaian. Tarikh nanti akan aku beritahu setelah mendpat feedback dari korang semua.


Untuk memudahkan segala urusan temasuk tempahan, sila bagi feedback korang dalam masa terdekat. InsyaAllah, jika semuanya berjalan lancar, kemungkinan majlis tersebut dapat diadakan seminggu sebelum Raya.


Feedback korang semua boleh disalurkan melalui blog ini ataupun korang boleh je sms ke handphone aku. Sila tanya kepada kawan-kawan yang lain jika tiada nombor aku yang baru, kerana nombor lama telah dilupuskan. Tak kan aku nak letak nombor phone aku kat sini pulakan.


Perihal mengenai bayaran akan dimaklumkan setelah keputusan mengenai venue majlis tersebut dicapai. Kepada mereka yang agak kelapangan dan bosan tak ada buat apa-apa, bolehlah volunteer untuk sama-sama membantu menjayakan majlis ini.


Diharap rakan-rakan semua dapat memberikan kerjasama dalam menjayakan Iftar kita pada tahun ini.

Sekian.

p/s: ni aku bg template untuk korang bagi feedback, kalau boleh ikut template ni pn senang.:

nama:
tarikh yg ingin dicadangkan:
tempat yang ingin dicadangkan:

p/s/s: InsyaAllah aku akan memberitahu perkembangan semasa mengenai perkembangan program ini kepada mereka yang memberi feedback.

p/s/s/s: Sila sampaikan perkara ini kepada rakan-rakan lain yang tidak dapat aku hubungi.

Salam. Walaupun kita telah pun beberapa hari melalui bulan Ramdhan, tapi pihak contributor blog ingin mengucapkan:


SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA DI
DALAM BULAN RAMADHAN YANG MULIA INI...

MAY ALLAH BLESS US ALL!

Ketibaan Pegawai Negeri Melaka di Republik Arab Mesir

pegawai negeri melaka,encik roslan bin abu samah selamat tiba di lapangan terbang antarabangsa cairo tengahari tadi.beliau yang mewakili kerajaan negeri melaka ditugaskan untuk menjaga hal ehwal kebajikan dan keselamatan pelajar negeri melaka di mesir.beliau berasal dari kampung air molek,melaka.kehadiran beliau diharapkan dapat melicinkan lagi proses pentadbiran badan kebajikan keluarga islam melaka mesir(BKKIMM).tumpuan utama beliau pada permulaan ini lebih tertumpu kepada pengubahsuaian rumah melaka dan masalah pinjaman pendidikan pelajar.saya sempat meluangkan masa membawa beliau ke pasaraya berhampiran petang tadi.


p/s:selamat pengantin baru buat zulyanah.semoga berkekalan ke anak cucu..

Jemputan Kahwin!!!


Zulyanah Binti Md Isa
&
Mohd Rizam Bin A Samat

Semua dijemput hadir untuk sama-sama meraikan Majlis Persandingan kedua mempelai pada 6 Jun 2009 bersamaan dengan 13 Jamadilakhir 1430 Hijrah.

Majlis akan diadakan di alamat  342, Felda Bukit Senggeh, 77100 Asahan, Melaka.

Aku mewakili Zulyanah menjemput semua rakan-rakan, guru-guru S.M.K Tun Perak, khasnya, dan rakan-rakan yang mengenali beliau, amnya, untuk hadir bersama pada hari tersebut.


Berikut adalah peta ke rumah Zul, sila abaikan corak2 yang pelik.. Sekian.
Sila klik untuk membesarkan

p/s: 
  1. ni 1st member kita yang kahwin ni, jika ada cadangan untuk berkonvoi, sila utarakan dalam blog ini. Sekian.
  2. Pian cakap ada orang bagi cadangan untuk buat gathering kat sekolah pada waktu pagi (hari zul kahwin) kat sekolah. Siapa yang nak bagi pendapat sila hubungi BON (asal bukan pian?) Cadangan nak buat pada jam 9.00 pagi. Aku pun tak tau siapa orang tu, tapi kalau orang tu tak ada masa hari tersebut, siap ar..

Melaka diisytihar bebas Meningitis

Semalam daripada 19 kes yang dirawat, 12 daripada mereka telah dibenarkan pulang. Pada 18 Mei 2009 sehingga jam 8.00 pagi sebanyak 7`kes masih lagi dirawat di wad isolasi Hospital Melaka. Dijangka kesemua 7 kes akan discaj pada hari ini, 18 Mei 2009 dan tiada kes baru dimasukkan ke hospital. Pemantauan terhadap pelatih di akademi JPJ akan berakhir pada 17 Mei 2009. Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia. Nota: Teruskan langkah-langkah pencegahan kerana H1N1 masih menular di Malaysia.

Penyakit Meningitis. Wabak terbaru di Melaka

Baru-baru ni kita dikejutkan dengan berita kematian seorang pelatih JPJ dari Melaka akibat penyakit meningitis. Oleh itu, saya terpanggil untuk memberikan beberapa fakta penting tentang apa yang boleh anda buat sebagai langkah pencegahan untuk penyakit yang sedang merebak di negeri Melaka sekarang.

Sehingga jam 8.00 pagi, 16 Mei 2009 sehingga sebanyak 25 kes masih lagi dirawat di wad isolasi Hospital Melaka. Semalam, daripada 32 kes yang dirawat, 7 daripada mereka telah dibenarkan pulang. Tiada kes baru dimasukkan ke hospital.

PENYAKIT MENINGITIS

Apakah Penyakit Meningitis?

Meningitis adalah satu penyakit melibatkan keradangan pada selaput otak dan saraf tunjang. Penyakit meningitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria. Salah satu bakteria penyebabnya ialah Neisseria meningitidis dan jangkitan oleh bakteria ini dipanggil sebagai jangkitan Meningococcal Meningitis.

Penyakit meningitis kebanyakannya berlaku di kalangan kanak-kanak dan remaja tetapi boleh juga melibatkan pelbagai umur. Mereka yang mempunyai tahap imuniti yang rendah, kontak terdekat pesakit dan pelancong yang melawat kawasan wabak juga mempunyai risiko tinggi mendapat jangkitan.

Cara Jangkitan

Penyakit meningitis berjangkit secara langsung melalui titisan rembesan salur pernafasan dari hidung dan tekak orang yang dijangkiti.

Tanda dan Gejala Penyakit Meningitis

5 hingga 10 peratus daripada mereka yang dijangkiti tidak menunjukkan gejala penyakit.

Tanda-tanda dan gejala adalah seperti berikut:

  • Demam
  • Sakit kepala yang teruk
  • Loya
  • Muntah
  • Ketegangan atau sakit pada tengkuk
  • Mata terasa sensitif melihat cahaya (photosensitive)
  • Ruam pada badan
  • Lain-lain tanda seperti kepeningan dan kebingungan (drowsiness and confusion)

Rawatan Penyakit Meningitis

Sekiranya anda mempunyai tanda dan gejala penyakit meningitis, anda diminta menjalani pemeriksaan dan pengesahan di klinik atau hospital yang berdekatan. Penyakit Meningococcal Meningitis boleh dirawat menggunakan antibiotik. Pengambilan antibiotik untuk pencegahan (prophylaxis antibiotic) hanya disyorkan kepada kontak terdekat pesakit. Penyakit Meningococcal Meningitis boleh dicegah melalui pemberian pelalian.

Kompilasi Penyakit Meningitis

Tanpa rawatan yang sempurna, pesakit meningitis mungkin mengalami masalah sistem saraf seperti lumpuh dan pekak atau kematian.

Pencegahan Melalui Pelalian Vaksin Meningococcal

  • Vaksin yang digunakan dipanggil Meningococcal Quadrivalent Vaccine ACYW-135
  • Vaksin ini disyorkan diberi kepada pelancong/pelawat yang pergi ke kawasan endemik seperti negara-negara Afrika, Amerika Selatan dan Asia Tengah termasuk Arab Saudi bagi mereka yang mengerjakan haji dan umrah
  • Vaksin ini diberi 2 minggu sebelum melancong atau lawatan dibuat. Pemberian vaksin ini boleh menberi ketahanan diri terhadap penyakit meningitis selama 3-5 tahun.
  • Pemberian vaksin secara rutin kepada kanak-kanak adalah tidak digalakkan.
  • Vaksin ini boleh didapati di hospital dan klinik kesihatan kerajaan dan swasta
Selsema A, H1N1

Berikutan dengan pandemik selsema A, H1N1 yang kini sudah dua kes di Malaysia, anda juga diminta agar lebih berjaga-jaga. Pastikan anda:

  1. Pastikan anda bersin dengan etika yang betul. Sekiranya anda tidak mempunyai tisu atau hankerchief yang boleh digunakan. Lindung dengan siku anda semasa bersin.
  2. Elakkan ke tempat yang sesak dengan orang ramai.
  3. Jaga jarak anda ketika berbual-bual. Jarak kurang dari 1 meter amat tidak digalakkan kerana dua penyakit ini hanya menular kepada mereka yang hampir dengan pesakit melalui titisan hidung dan mulut seperti batuk dan bersin serta sentuhan titisan tersebut
Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia

Yusri Arif
Pelajar Tahun 3
Kuliah Perubatan
Universiti Kaherah, Mesir

Be My Brute!

Guys, I want to invite you to try this game called MyBrute. Insert a name to create your own Brute. You will be able to fight against other Brutes in the arena and recruit new pupils. Gain experience and fight tough in the ranking to become... THE BRUTE!

Don't know what to say.....










Adakah ini mencerminkan pelajar SMK Tun Perak, Jasin, Melaka??! Kalau ye pun nak buat vid, perlu ke letak nama SMK Tun Perak tu?? This is disgraceful!!!!

~Not sure about the last video, but based on the structure of the building I made my assumption~

salam perantauan...

assalamualaikum warahmatullah..ape khabar semua geng2 aku?lama betul rasanya tak blogging.aku pun agak sibuk bulan lepas cuz exam sem 1.so mtk maaf la kpd mereka2 yg aku dah lama tak contact...and then,aku bercuti ke setiap negeri yg ada kawan2 aku menetap..mula2 tanta,damanhur,alexandria,damietta dan pastu ke port said n then cruise terusan suez ke port fuad..seminggu aku jalan2..penat betol..and ujung2 cuti aku ke kompleks pyramid giza,citadel salahudin al ayubi n paling best,aku g ras el bar-setengah jam dr damietta..tempat ptemuan sungai nil dan laut mediterranean..cantik betol tempat tu.tapi dalam gambar yg diambil tak berapa jelas sangat.cuz nampak sangat perbezaan pada pertemuan tu..so,kalau nak tengok sangat kena datang sendiri la ye..hehehe.. aku dan pengawal tidak berkepala at giza

me and my brother,irsyad at giza



aku dan zul,atas kapal masa cruise port said



satu negeri,satu sekolah,satu rumah sewa time stam,
satu universiti,hehehe...at ras el bar


aku dan fuad,at ras el bar





ras el bar in the morning






ras el bar








aku yang terlampau seronok
padahal sejuk cuz aku pkai jaket nipis je..huhu..

















A lil' bit on our History text book~






Every year Malaysians nationwide celebrates August 31st as their independence day.With sparkle fireworks,and marching army,with colorful girls and boy,doing tifoes(arranging coloring cards so that we saw words from far,like football fans used to doing it),and there's thousands of spectators watching as tanks,jet fighter and helicopters fly at the sky.
But is that really Malaysia independent on August 31st?Is that includes Sabah and Sarawak?If before this on my July post I'm saying about Sabah-Phillipines thingy,where is appriciation towards both states if we keep celebrating August 31st as Malaysian National Day?
One more question,"is that we really,really independent?"

Among my peers,I'm the first person who declared as "Malaysian history text book denier".I deny Malaysian history text book as early as I'm 15 years old,when I attempted PMR exams.I managed to score 8As of exams,but something bothers me.
If you Malaysians,really read your text book,i mean really focused on it,no bubble gums in your mouth or not reading it by listening your i-Pod,words by words,there will be a missing chapter.
  1. What happen in between 1920s(where's those reformist from Al-Azhar such as newspaper of Al Imam etc) until World War II occured?In my slang,"period between Two World Wars"?
  2. What happen in between,after World War II until UMNO existance in 1946?From August 1945 until May 1946?There must be some leaders from AMCJA,Fifth Column,Kesatuan Melayu Muda will mobilized political rally against re-conquer attempt by British.
  3. What happen between UMNO existance in 1946 until so-called "Independence Day" on August 31st,1957?


Well,you wouldn't notice,don't you?Because most of us reading it because "the teacher said so".You've even not noticing a single gap because no one could ever told you,because even the teacher itself born after independence day.And the text book has been written by government,which is UMNO-BN.OK,if I be a government,I wouldn't tell my people that I always fart like a nuke bomb when I wake up in the morning(which I didn't) and I don't tell my people that I like biting nail despite there's a dirt there(which I didn't).I will tell my people that I was 100 metre school record holder(which I didn't),or I was the one who taking student's oath at morning assembly(which I didn't).I put it brief,THE GOVERNMENT won't tell it's bad to public.My question is,what happen in these missing gaps?


And then it goes like saying,"I've watched Hati Malaya-1957",hello,it's fictional,it's just a movie,or "Embun".Duh.Watch "10 Tahun Sebelum Merdeka(part 1)(part 2)(part 3)(part 4)".It's not a movie,it's DOCUMENTARY.

And finally Tunku Abdul Rahman shouted "Merdeka,Merdeka,Merdeka!" at Merdeka Stadium and hooraaay we merdeka.But you guys forget one thing,Malayan Emergency which occured between 1948 declared by British High Commissioner until 1960.Wait,is that we "merdeka" in 1957?Why British High Commissioner declaration still valid until 1960?And just after Malayan Emergency is over in July 31st,1960,on August 1st,1960,the act has been enacted under Article 149 Malaysian Constitutional,Internal Security Act,which will pre-emptively catching someone who SUSPECTED as threat of country(not UMNO).But we used to misquoted here,we used to think that UMNO=BN=NEGARA.Teettt!!You're wrong.So,are we "merdeka" yet?


Dear,we are not.


It's not political view,it's a fact.We still follows British rules,who proclaim us as merdeka?During 1963-1965 when Singapore is under Malaysia,Singaporean follows Malaysian rules.But after August 9th,1965,Singapore is under Singaporean rules.That's merdeka.
Meanwhile,keep waving our flags for this fake Independence Day.Happy Fake Independence Day Malaysia..
oppss..even the fake Independence Day are not correct.It'sSeptember 16,1963,where Sabah and Sarawak emerged with Malaysia.Before that,it was Malaya.So,if we celebrate August 31st as our Fake Independence Day,it's for Malaya,not Malaysia.


So,should I wait until September 16th?Double meaning,right?


Credit to Ez


Another blog on da same topic  Korang percaya dengan buku sejarah ke?

Doakan kami

Assalamualaikum w.b.t.
Saya ingin memohon jasa baik kawan-kawan dan cikgu-cikgu sekalian untuk mendoakan kami,
Yusri Arif & Siti Rafhanah
yang akan menghadapi peperiksaan pertengahan tahun yang bermula pada Sabtu ini, 17 Januari 2009 sehingga akhir Januari.
Doakan kejayaan kami di sini agar kami bakal menjadi doktor yang boleh berjasa kepada agama, bangsa dan negara.
Jasa kalian amat kami hargai.
Mudah-mudahan kami dapat membalas jasa kalian.

Modern Holocaust?

Is that what the Israel are doing now? A modern holocaust? Bombing and attack the innocent Palestinian to take their land and make it as a part of their illegal country? Or are they doing it to gain popularity for their coming election? Using the blood of innocent child and woman to win the election? What kind of animal are they? Even a lion will only attack other lion, not killed it, to gain powers. The Israels is much more brute than the lion.

If we go back to April 1948. Plan Dalet was put into operation. This plan authorised the destruction of Palestinian villages and the expelsion of the indigenous population outside the borders of the state.

In July 1948, 70,000 Palestinians were driven from their home in Lydda and Ramleh in the heat of the summer wit no food nor water. Hundreds of them died. The Death March is what they call it is.

A total of 750,000 Palestinians became refugees. 400 villages were wiped off the map. But that did not end the ethnic cleansing. Thousands of Palestinians were expelled from the Galilee in 1956. The number rise to a few more thousands when the Israel occupied the West Bank and Gaza. The international law and sanctioned by UN resolution 194, refugees from war have a right to return or compensation. But this damn Israel never accepted the right. Why can't the UN take any action toward this Illegal nation? A nation that has no place in the world map. A small nation that practice brute force and killed innocent people like a mad dog to gain some land to build their nation.

Israel is a state founded by terrorism, massacres, and the dispossesion of another people from their land. Even now they are engages in ethnic cleansing, that violates international law, inflicting a monstrous collective punishment on the civilian population of Gaza and that continues to deny the Palestinians their human rights and national aspirations.

Untill today, in the new attacks done by the Israel, more than 800 innocent people including kids and woman were killed. They even attacked the UNs schools, mosque and hospitals. Paramedics were no different. They were attack while trying to save the victims life. The zionis soldiers gave them a hard time before they allow them to help the victims or collect the dead bodies.
What is there to wait? Why didn't the Arab Nation take some actions. Our muslims brothers and sisters are beng killed now. And they are innocent. How can they just watched while sitting in a meeting room and just discussing on what should be done. And the discussion, it seems like it will last forever. There are not even a second to be waste in this situation. Why can't they just stand up and make the decission to help the palestinians? Frankly, I love to see they send their armies to help the palestinian. Let the zionis feel what the Palestinians feel now and before. Help the Palestinians children to sleep peacfully at night, play happily during the day and eat enough and nutritious food to growth.

It's our responsibilities as Muslims to help other muslims when they are in difficulties. This is the most that i can do beside avoid from buyin america's items. Think of the poor innocent child who died in the attacks. How do you feel if that child is one of your siblings? What if one of the woman is your mom, auntie or grandma? They'd suffered enough and it's time to help them to gain peace.

Come on Muslims!! Help the Palestinians no matter how. Show your support!!

WELCOME 2009!

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Yang Maha Esa, kerana dengan limpah dan kurniaNya, kita diberi peluang untuk hidup di dalam tahun baru, tahun 2009.

Setiap kali menjelang tahun baru, ramai di antara kita yang beriya-iya untuk membina azam baru. Telah menjadi sinonim bagi setiap umat manusia untuk menanam azam baru pada setiap tahun. Apakah azam anda semua? Semestinya, bila kita dah memasuki alam dewasa, azam kita pun mesti lagi matang berbanding dahulu. Mesti ada diantara kita yang berazam untuk berkahwin dalam tahun ni? Agak2 sape la yang ada azam ni, heheheheh. Ada jugak yang berazam untuk cuba dapatkan gaji lebih (ni aku tujukan khas untuk wak, huhuhuhu). Ada juga yang berazam untuk belajar bersungguh-sungguh untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang, di samping untuk mencapai cita-cita kita selama ini. Ada juga yang berazam untuk berhenti merokok (tak tau azam ni 'jalan' ke tak, tapi kita mesti sokong sesiapa yang nak berhenti merokok, kerana merokok boleh mengakibatkan banyak masalah, kesihatan mahupun kewangan ~khas untuk koe and others~).  Mungkin ada juga di kalangan sahabat-sahabat kita yang berazam untuk mendapatkan at least sorang makwe/pakwe dalam hidup mereka, huhuhuhuhu (khas untuk yang berada di UTP, hehehehehehe).

Aku rasa itu je azam2 tahun baru yang dapat aku fikirkan yang mungkin korang semua fikirkan. Tapi, apa-apa pun, dalam tahun baru, tahun 2009 ni, aku berharap agar persahabatan kita akan sentiasa terjalin dan walau apa jua badai dan malapetaka yang menimpa diri kita, yang mungkin mampu memutuskan tali persahabatan itu, harapan agar kita semua dapat bersatu padu, dan saling mempercayai di antara satu sama yang lain. Oleh itu, aku mewakili para contributors blog fivereligionone05 ingin sekali lagi mengucapkan:

SELAMAT MENYAMBUT 
TAHUN BARU
"2009"
PS: kalau nak buat reunion sekali lagi, inform2 la kami kat luar negara ni :-)